fredag den 21. juni 2013

Uvenner.

Det lyder lidt dramatisk, men jeg er uvenner med et fingerboel. Vil gerne mest maskinquilte, men taenkte at jeg nok hellere maatte mestre haandquiltens kunst inden jeg gaar igang med det andet. Det er jo haand-arbejde vi snakker om.  Jeg har quiltet foer, men kun paa min egen halvkluntede maade dvs uden ramme, med boejede naale og hul i fingeren og resultatet af det giver en masse av av'er og en ikke helt ensartet soem. Jeg har det tossede indtryk at jeg ikke kan foele stoffet med saadan en metaltingest paa. Det er ligesom at goere rent med gummihandsker som jeg heller ikke er god til hvilket mine haender jaevnligt minder mig om. Jeg tog tyren ved hornene og gik igang med ramme og fingerboel men.... lige meget hvilken finger jeg satte fingerboellet paa, klarede jeg alligevel at stikke ned i den finger uden. Av Av. Foerst flyttede jeg saa fingerboellet fra den ene finger til den anden uden resultat. Tilsidst saa mine fingre saa saadan her ud.


Heller ikke et saerligt lykkeligt resultat, saa mon ikke et plaster kan goere det???? (Som I kan se har jeg proevet lidt af hvert)

Her er saa mit "oevestykke" i rammen.


Naar jeg saa endelig mestrer den kunst skal jeg laere maskinquiltning. Til den fantastiske brugte Bernina jeg koebte i efteraaret, fulgte der en masse goodies med.
Det store quiltebord ( som jeg endnu ikke har fundet plads til i mit lille arbejdshjoerne derfor er det stadig i plastik)


Disse to laekre foedder som jeg ikke aner hvordan jeg skal bruge ( endnu)



Samt et broderimodul ( ogsaa stadig i indpakningen) som jeg slet ikke ville have, men det fulgte altsaa med. ( Det skal der nok komme noget sjov ud af naar jeg engang finder ud af hvordan det virker).


Jeg fik venlig besked paa at jeg var meget velkommen til at stikke forbi forretningen hvis jeg havde problemer, men.....jeg har 5 timers koersel frem og tilbage saa det er ikke noget jeg saadan liiiiiige goer. Jeg har gjort det een gang, og sad alene og ventede det meste af tiden, for de tager kunder samtidigt ( hvilket er helt naturligt). Jeg maa saa klare mig selv og bruge meget tid paa at "lege".

Paa denne foerste "sommerdag" er det musikkens fest-aften her i Frankrig. Men traditionen tro er vejrguderne ikke med os for vi har 10° og oesregn.

Rigtig god week-end til jer alle og paa snarlig "blog-syn".

7 kommentarer:

  1. hej Lin,
    jeg har det på samme måde. Så snart jeg sætter et fingerbøl på fingeren, er det som om den er såret eller amputeret og jeg bruger en anden. Men jeg har fundet noget der virker :
    http://www.suesquiltshop.de/shop/index/product/Thimble-Pad_1156/sed/DGESsgnBJlHtDGICHtn,nw5TjrgnvidZOHE6ORvl33

    De små læderdimser er simpelthen geniale ! jeg sætter en på fingeren der, hvor jeg plejer at stikke med nålen. De kan bruges i rigtig lang tid og jeg har præsteret at glemme den så den var med en tur i byen.
    kh
    Angelika

    SvarSlet
  2. Hvor ser det spændende ud! Men stakkels fingre..... Håber, du finder en løsning, så du kan komme igang med maskinen!

    SvarSlet
  3. Der vel ingen der siger, at man skal lære at håndquilte, hvis man bedre kan lide at quilte på maskine.
    Da jeg havde ødelagt alle mine fingre ved at håndsy patchwork, fik jeg lært at bruge fingerbøl, på følgende måde: fingerbøllet på og derefter blev hvert eneste sting syet langsomt og bevist, så jeg brugte fingerbøllet, ved hvert sting. Efterhånden kunne jeg sy hurtigere og bruge fingerbøllet ved hvert sting, til sidst brugte jeg det uden at tænke over det. Nu kunne jeg komme til at beholde det på i byen. For mig tog det en uge at lære det.
    syhilsner Esther

    SvarSlet
  4. Du er da velforsynet med fingerbøl.

    Uh, så lækker og veludstyret symaskine du har :)

    SvarSlet
  5. Længe var fingerbøllet også min svorne fjende og det med at bruge netop den finger uden fingerbøl, den har jeg også været på. Men nu er mit metal-fingerbøl (som dit til venstre)min bedste ven og jeg kan ikke undvære det. Men når det er sagt, så er denne form for fingerbøl kun en sekundær rekvisit ved netop håndquiltning. Det vigtigste i den forbindelse er sådan en lille metal-plade (let buet - prøv at google "Under Thimble") som limes på langefingeren på den hånd der er under tæppet når jeg quilter (hvor jeg helst ikke bruger ramme!). Den lille metalplade betyder, at jeg ikke stikker nålen ned i min finger, men at den har noget at "vippe af på" og skubbe nålen op igen til forsiden.
    Hvis du kommer herop i nærheden på et tidspunkt, så skal jeg vise dig hvordan + hvordan du bruger de to fødder - jeg har dem begge to og bruger dem flittigt! Broderi-modulet - hmmm - du har da skudt papegøjen, det gad jeg godt at eje!

    SvarSlet
  6. Altså nu kan du da vist ikke ramme flere fingre ;-) Men jeg forstår dig godt - fingerbøl er svære at arbejde med - akkurat ligesom plastic handsker :-)

    Men du har da også nogle ambitioner med det quilt, kan jeg forstå - jeg får da helt lyst til at sy, sådan som du kører frem :-)

    Heroppe kan vi da vist nok præstere bedre temperaturer - men jeg er faktisk lidt ude af trit, for jeg ligger i sengen med feber og hoste, piv :-(

    SvarSlet
  7. Skulle du ikke bare sætte den BSR-fod i din Bernina og frihåndsquilte på maskinen? Ingen grund til at smadre fingerene ved at sy i hånden :-) Den anden er en overtransportør og er god til lige-linjer.

    SvarSlet